Гальмівна система

Ремонт гальмівної системи вантажівок у Києві

Гальмівна система гарантує збереження життя водія. Якщо ця система вийшла з ладу – вантажівка гарантовано потрапить до ДТП. Тому необхідно обов’язково проводити діагностику гальмівної системи та техобслуговування.

Діагностика гальмівної системи вантажного автомобіля є обов’язковою під час проведення його планового технічного обслуговування. Перевіряти гальмівну систему необхідно кожні 50 тис. км пробігу, але не рідше одного разу на рік.

Гальмівну систему зазвичай відчувають при різних режимах гальмування, а також різних швидкостях руху вантажівки.

Особливості гальмівної системи вантажівок

Ще нещодавно на всіх вантажівках встановлювався барабанно-колодковий механізм гальмівної системи. Останнім часом все частіше вантажівки стали оснащуватися дисковими гальмами. Значно спростило та покращило роботу системи гальмування застосування антиблокувальної та електронної гальмівної системи. Однак при цьому варто враховувати, що на вантажівці має працювати пневматична система. Дедалі більше ускладнення гальмівних і пневматичних систем на сучасному вантажному транспорті часом збентежує водіїв при виявленні ними будь-яких несправностей. Тому не варто намагатися самостійно їх усувати.

Призначення гальмівної системи, її види

Гальмівне керування автомобіля має включати робочу, запасну, стоянкову та допоміжну гальмівні системи. При всіх режимах руху автомобіля для зниження швидкості до повної зупинки використовують робочу гальмівну систему, яка приводиться в дію натисканням ноги водія на педаль ножного гальма. Робоча гальмівна система має найбільшу ефективність з усіх типів гальмівних систем. Запасна гальмівна система призначена для зупинки автомобіля у разі відмови основної робочої системи.Вона має меншу гальмуючу дію, ніж робоча система. Зазвичай функції системи гальмування може виконувати справна частина робочої гальмівної системи або повністю стоянкова система. Допоміжна гальмівна система є обов’язковою для автобусів вантажопідйомністю понад 5 т і вантажних автомобілів вантажопідйомністю понад 12 т. Допоміжна гальмівна система призначена для гальмування на довгих спусках. Вона повинна підтримувати швидкість 30 км/год на спуску з нахилом 7% довжиною 6 км. У деяких видах автомобілів гальмом-уповільнювачем є двигун, випускний трубопровід якого перекривається спеціальною заслінкою. Уповільнення може здійснюватися і під час переведення двигуна в компресійний режим.

Гальмівні механізми при роботі системи перешкоджають обертанню коліс, в результаті між колесами та дорогою утворюється гальмівна сила, що зупиняє автомобіль.

Залежно від конструкції робочих деталей, що обертаються, гальмівних механізмів розрізняють гальма барабанні і дискові.

Гальмівна система з гідравлічним приводом одночасно виконує функції робочої, запасної та стоянкової систем.

Значення та сутність технічного обслуговування та ремонту автомобілів

Щоб забезпечити працездатність автомобіля протягом усього періоду експлуатації, необхідно періодично підтримувати його технічний стан комплексом технічних впливів, які залежно від призначення та характеру можна розділити на дві групи: впливи, спрямовані на підтримку агрегатів, механізмів та вузлів автомобіля у працездатному стані протягом найбільшого періоду експлуатації; дії, спрямовані на відновлення втраченої працездатності агрегатів, механізмів та вузлів автомобіля.

Комплекс заходів першої групи складає систему технічного обслуговування та носить профілактичний характер, а другий – систему відновлення (ремонту).

Технічне обслуговування включає такі види робіт: прибирально-мийні, контрольно-діагностичні, кріпильні, мастильні, заправні, регулювальні, електротехнічні та інші роботи, що виконуються, як правило, без розбирання агрегатів та зняття з автомобіля окремих вузлів та механізмів. Якщо при технічному обслуговуванні не можна переконатися в повній справності окремих вузлів, їх слід знімати з автомобіля для контролю на спеціальних стендах і приладах.

Можливі несправності гальмівної системи

Гальмівна система вимагаємо до себе пильної уваги. Експлуатація автомобіля з несправною гальмівною системою забороняється. Розглянемо основні несправності гідравлічної робочої гальмівної системи легкового автомобіля.

Відповідно до конструкції гальмівної системи несправності умовно можна розділити на несправності гальмівного механізму, несправності гальмівного приводу та несправності підсилювача гальм.

Розрізняють такі несправності дискового гальмівного механізму:

· Зношування, пошкодження або забруднення (замаслювання) гальмівних колодок;

· Зношування, деформація, задираки на поверхні гальмівних дисків;

· Послаблення кріплення, деформація супорта.

Основні несправності гальмівного приводу включають:

· Заїдання поршня робочого циліндра;

· Витік гальмівної рідини в робочому циліндрі;

· Заїдання поршня головного циліндра;

· Витік гальмівної рідини в головному циліндрі;

· Пошкодження або засмічення шлангів, трубопроводів;

· Підсмоктування повітря в системі внаслідок ослаблення кріплення.

Вакуумний підсилювач гальм може мати такі несправності:

· Недостатнє розрядження у впускному колекторі;

· Пошкодження вакуумного шланга;

· Несправність слідкуючого клапана підсилювача.

Усі перелічені несправності гальмівної системи більшою чи меншою мірою знижують ефективність гальмування автомобіля, тому становлять небезпеку всім учасників руху.

Причинами несправностей гальмівної системи є:

· Порушення правил експлуатації гальмівної системи (порушення періодичності обслуговування, застосування неякісної гальмівної рідини);

· Низька якість комплектуючих;

· Граничний термін служби елементів системи;

· Вплив різних зовнішніх факторів.

Про настання несправності гальмівної системи свідчать різні відхилення нормальної роботи, т.зв. зовнішні ознаки несправностей, яких ставляться:

· Відхилення від прямолінійного руху при гальмуванні;

· Великий хід педалі гальма;

· Скрегіт при гальмуванні;

· Вереск, свист при гальмуванні;

· Зниження зусилля на педалі при гальмуванні;

· Підвищення зусилля на педалі при гальмуванні;

· Вібрація педалі при гальмуванні;

· Низький рівень гальмівної рідини у бачку.

Для полегшення контролю стану гальмівної системи конструкції автомобіля використовуються різні датчики. Результати вимірювань датчиками параметрів системи виводяться у вигляді сигналів відповідних ламп на панелі приладів, показань бортового комп’ютера. На сучасному автомобілі застосовуються такі сигнальні лампи гальмівної системи:

· Низького рівня гальмівної рідини;

· Зношування гальмівних колодок;

· Несправності системи ABS;

· Несправності системи ESP (ASR).

Для встановлення конкретних несправностей систем активної безпеки використовується комп’ютерна діагностика вантажного автомобіля (фури).